15 gode råd om layout
Der er mange webtekster og artikler, som ofte vil have en
længde på 300-500 ord. Når det er at man forfatter en tekst, så skal man være
opmærksom på, at man ikke skriver mere, end det som ens læser orker at læse,
mens de sidder foran en skærm.
Så derfor ville det være en god ide, at sørge for at lave korte afsnit og
dermed også sørge for at hvert nye afsnit har en tilhørende underoverskrift.
Nedenunder kan du se 15 gode råd til, hvordan du mest hensynsmæssigt kan skrive en nettekst i småbidder:
- Lav et tekstlayout - som er let og nemt at skimme.
- Lad hver eneste tekstblok stå alene.
- Variér længden af dine afsnit.
- Lav præcise og informative overskrifter.
- Del teksten op i korte afsnit.
- Stil gerne vigtige informationer op i punktopstillinger eller pinde.
- Fremhæv gerne nøgleord i teksten med fed.
- Undgå store bogstaver.
- Brug altid venstrestillet skrift - og undgå at centrere teksten.
- Undgå understregninger.
- Brug kendte symboler.
- Henvis altid til en printvenlig version hvis du publicerer lange tekster.
- Brug grafik og farver der understøtter budskabet.
- Lad altid din nettekst linke videre.
- Undgå blink og rulletekster.[1]
Tekstens layout er meget vigtig på internettet, hvor læserens tålmodighed er meget kortere end det er ved trykte publikationer. Derudover er der mange læsere som har en tildens til at skimmeinternettekster derfor er det, at budskabet skal træde tydeligt i kraft igennem layoutet.
Når det er at man deler ens nettekster op i småbidder, så må man acceptere, at læseren muligvis kun læser nogle af dem, og dermed muligvis også i en vilkårlig rækkefølge.
Det nytter jo ikke, at en mellemrubrik starter med f.eks. 'senere', da man skal have mulighed for at kunne springe fra, når det er, man har lyst.
For ikke at gøre, at teksten skal blive for svær at læse, så skal man undgå alle slags forstyrrelser, såsom blinkende tekster og rullende tekster. Derudover må det slet ikke anvendes af hensyn til ens netsteds tilgængelighed.
Den bedste navigation og kommunikation får ved at anvende metaforer eller symbolser, som læserene allerede er blevet fortrolige med. Man skal dog være opmærksom på at, hvis det er, at man bruger, noget som vi normalt ville tro, at man kan klikke på, så skal der være mulighed for, at man kan klikke på.
[1] https://itb.praxis.dk/27900#27901